Biuletyn Informacji Publicznej - Urząd Miasta i Gminy w Białobrzegach

Wydział Oświaty Kultury i Sportu (OKiS)

Naczelnik Wydziału: Monika Wójtowicz
tel: 48 386 30 22 | m.wojtowicz@bialobrzegi.pl

Do zadań Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu należy między innymi:  

1.       W zakresie oświaty i opieki nad dziećmi do lat 3: 

Prowadzenie spraw związanych z działalnością szkół i przedszkoli w zakresie wynikającym z obowiązku organu prowadzącego, a w szczególności:

1)      prowadzenie spraw związanych z zakładaniem, łączeniem i likwidacją przedszkoli, szkół podstawowych;

2)      koordynacja i nadzór nad przedszkolami i szkołami podstawowymi poprzez:

a)   podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia odpowiednich warunków działania, w tym bezpiecznych, higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,

b)      podejmowanie działań w celu wyposażenia w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i innych zadań statutowych,

c)       przygotowanie projektu planu sieci publicznych przedszkoli i szkół podstawowych oraz granic ich obwodów,

d)      współdziałanie z Kuratorem Oświaty w realizacji programu wychowawczo-dydaktycznego w placówkach oświaty,

e)       realizacja zaleceń wynikających z czynności nadzoru organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

f)       analizowanie i zatwierdzanie projektów organizacyjnych przedszkola i szkół,

g)      organizowanie konkursów na stanowisko dyrektora przedszkola i szkół,

h)      prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli przedszkoli i szkół,

i)        opracowanie zasad (regulaminów) wynagradzania nauczycieli  przedszkoli i szkół,

j)        opracowanie zasad odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu publicznym i żłobku,

k)      prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród Burmistrza nauczycielom i uczniom,

l)        opracowanie okresowych zbiorczych analiz i danych statystycznych na potrzeby Ministerstwa Edukacji Narodowej  oraz Ministerstwa Finansów,

m)    koordynowanie współpracy szkół ze stowarzyszeniami kultury, kultury fizycznej i turystyki w celu jej upowszechniania,

n)      organizowanie wymiany międzynarodowej dzieci i młodzieży szkolnej,

o)      kontrola spełniania obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie Gminy,

p)      prowadzenie spraw związanych z Systemem Informacji Oświatowej w zakresie przypisanym jednostkom samorządu terytorialnego,

q)      prowadzenie spraw związanych z refundacją pracodawcom kosztów nauki zawodu,

r)       prowadzenie ewidencji szkół, placówek niepublicznych na terenie Gminy,

s)       nadzór merytoryczny i prowadzenie spraw związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji dla niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego,

t)        zbieranie informacji na temat źródeł pozyskiwania dodatkowych środków finansowych pochodzących z programów pomocowych i funduszy strukturalnych przeznaczonych na oświatę,

u)      koordynowanie programów pomocy materialnej dla uczniów,

v)      prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków finansowych na cele oświatowe, w tym dotacje celowe, subwencje,

w)     merytoryczne przygotowanie wniosków o przyznanie środków zewnętrznych na realizację projektów oświatowych,

x)      kontrola pod względem merytorycznym szkół i przedszkoli niepublicznych otrzymujących dotacje z budżetu Gminy, w zakresie udzielonych przez Gminę dotacji,

y)      realizacja programów oświatowych oraz sprawozdawczość w tym zakresie,

z)       organizacja dowozu uczniów do gminnych szkół i przedszkoli oraz opieka w czasie dowozu w tym zwrot kosztów dowozów,

3)      prowadzenie spraw związanych z dowozem uczniów niepełnosprawnych;

4)      przygotowywanie danych do naliczania należności od innych gmin z tytułu zwrotu kosztów dotacji dla niepublicznych przedszkoli i zwrotu kosztów za dzieci zamieszkujące w innych gminach, a uczęszczające do gminnych przedszkoli publicznych;

5)      tworzenie przez gminę żłobków i klubów dziecięcych jako gminnych jednostek organizacyjnych;

6)      wykonywanie zadań z zakresu obsługi rejestru żłobków i klubów dziecięcych;

7)      nadzór nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi opiekunami;

8)      sprawozdawczość z zakresu opieki nad dziećmi do lat 3.

2.       W zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi:

1)      przygotowywanie dokumentów w zakresie profilaktyki i oświaty zdrowotnej;

2)      prowadzenie dokumentacji Miejsko-Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

3)      prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Gminę zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

3.       W zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:

1)      prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i realizacją programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami poprzez kompletowanie dokumentów i odpowiednie ich grupowanie oraz prowadzenie rejestru prowadzonych spraw;

2)      opracowanie i realizacja strategii współpracy Urzędu z organizacjami pozarządowymi;

3)      współpraca z organizacjami pozarządowymi wynikająca z ustawy o działalności pożytku, publicznego i wolontariacie ze szczególnym uwzględnieniem zlecania zadań publicznych związanych z działalnością merytoryczną wydziału;

4)      prowadzenie spraw w zakresie zlecania zadań Gminy organizacjom pozarządowym, w szczególności przeprowadzanie konkursów, przygotowywanie umów, weryfikacja sprawozdań z wykorzystania dotacji;

5)      prowadzenie konsultacji, udzielanie informacji oraz pomoc w pozyskiwaniu środków;

6)      stały monitoring funduszy pomocowych kierowanych do gmin oraz organizacji pozarządowych;

7)      opiniowanie wniosków o dotacje dla organizacji pozarządowych;

8)      prowadzenie nadzoru i sprawozdawczości w zakresie realizowanych projektów;

9)      nadzorowanie prawidłowości wykorzystania dotacji przez organizacje pozarządowe;

10)  kontrola pod względem merytorycznym organizacji pozarządowych otrzymujących dotacje z budżetu Gminy, w zakresie udzielonych przez Gminę dotacji.

4. W zakresie upowszechniania kultury i ochrony zabytków:

1)      prowadzenie ewidencji (rejestru) instytucji i placówek kultury;

2)      współdziałanie przy realizacji zadań wynikających z ustawy o upowszechnianiu kultury z Białobrzeskim Centrum Kultury Białe Brzegi w Białobrzegach;

3)      współpraca z gminnymi instytucjami kultury oraz innymi placówkami upowszechniania kultury prowadzonymi przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej i osoby fizyczne na terenie Gminy;

4)      prowadzenie spraw dotyczących zgromadzeń i imprez masowych;

5)      współdziałanie w zakresie organizacji imprez masowych i innych imprez, których organizatorem jest Gmina;

6)      prowadzenie konsultacji, udzielanie informacji oraz pomoc w pozyskiwaniu środków;

7)      wyrażanie opinii w sprawie likwidacji gminnych instytucji kultury, przyjmowanie zawiadomień o zamiarze likwidacji gminnych instytucji kultury;

8)      sporządzanie analiz działalności, ocen i informacji zbiorczych dotyczących działalności instytucji kultury;

9)      prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

10)  opiniowanie projektów statutów gminnych instytucji kultury;

11)  współdziałanie przy opracowaniu kalendarza imprez rekreacyjnych, kulturalnych i sportowych;

12)  sporządzanie informacji, sprawozdań i analiz danych z zakresu kultury i ochrony zabytków.

5.       W  zakresie sportu i kultury fizycznej:

1)      administrowanie obiektami stanowiącymi gminną infrastrukturę sportową w tym lodowiskiem miejskim;

2)      opracowywanie kierunków i programów rozwoju kultury fizycznej i sportu oraz sporządzanie sprawozdań z ich realizacji;

3)      współpraca w zakresie kultury fizycznej i sportu z innymi samorządami, związkami i organizacjami sportowymi;

4)      wnioskowanie w zakresie remontów i inwestycji gminnych obiektów sportowo-rekreacyjnych  i turystycznych;

5)      prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych;

6)      prowadzenie spraw z zakresu opieki nad sportowcami oraz działalnością sportową współdziałanie z nauczycielami wychowania fizycznego przy organizowaniu imprez sportowo-rekreacyjnych;

7)      prowadzenie spraw związanych ze stypendiami sportowymi dla trenerów i zawodników;

8)      organizacja olimpiad i konkursów;

9)      nadzór na miejscem wykorzystywanym do kąpieli (kąpieliskiem).

6.       W zakresie ochrony zdrowia:

1)      opracowywanie i wdrażanie programów zdrowotnych dla mieszkańców Gminy;

2)      współpraca z zakładami opieki zdrowotnej oraz realizacja zadań mających na celu zapewnienia opieki medycznej dla mieszkańców Gminy;

3)      współpraca oraz realizacja zadań z zakresu ochrony zdrowia;

4)      prowadzenie spraw w zakresie nadzoru właścicielskiego nad Samorządowym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Białobrzegach Sp. z o.o.;

5)      prowadzenie sprawozdawczości w zakresie ochrony zdrowia.

 

 

Metadane

Data publikacji : 04.03.2015
Data modyfikacji : 13.01.2025
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miasta i Gminy w Białobrzegach
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Marlena Tępińska
Osoba udostępniająca informację:
Mateusz Walczewski INF
Osoba modyfikująca informację:
Monika Wójtowicz

Opcje strony

do góry