Wydział Oświaty Kultury i Sportu (OKiS)
Naczelnik Wydziału: Monika Wójtowicz
tel: 48 386 30 22 | m.wojtowicz@bialobrzegi.pl
Do zadań Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu należy między innymi:
1. W zakresie oświaty i opieki nad dziećmi do lat 3:
Prowadzenie spraw związanych z działalnością szkół i przedszkoli w zakresie wynikającym z obowiązku organu prowadzącego, a w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z zakładaniem, łączeniem i likwidacją przedszkoli, szkół podstawowych;
2) koordynacja i nadzór nad przedszkolami i szkołami podstawowymi poprzez:
a) podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia odpowiednich warunków działania, w tym bezpiecznych, higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
b) podejmowanie działań w celu wyposażenia w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i innych zadań statutowych,
c) przygotowanie projektu planu sieci publicznych przedszkoli i szkół podstawowych oraz granic ich obwodów,
d) współdziałanie z Kuratorem Oświaty w realizacji programu wychowawczo-dydaktycznego w placówkach oświaty,
e) realizacja zaleceń wynikających z czynności nadzoru organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
f) analizowanie i zatwierdzanie projektów organizacyjnych przedszkola i szkół,
g) organizowanie konkursów na stanowisko dyrektora przedszkola i szkół,
h) prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli przedszkoli i szkół,
i) opracowanie zasad (regulaminów) wynagradzania nauczycieli przedszkoli i szkół,
j) opracowanie zasad odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu publicznym i żłobku,
k) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród Burmistrza nauczycielom i uczniom,
l) opracowanie okresowych zbiorczych analiz i danych statystycznych na potrzeby Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Finansów,
m) koordynowanie współpracy szkół ze stowarzyszeniami kultury, kultury fizycznej i turystyki w celu jej upowszechniania,
n) organizowanie wymiany międzynarodowej dzieci i młodzieży szkolnej,
o) kontrola spełniania obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie Gminy,
p) prowadzenie spraw związanych z Systemem Informacji Oświatowej w zakresie przypisanym jednostkom samorządu terytorialnego,
q) prowadzenie spraw związanych z refundacją pracodawcom kosztów nauki zawodu,
r) prowadzenie ewidencji szkół, placówek niepublicznych na terenie Gminy,
s) nadzór merytoryczny i prowadzenie spraw związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji dla niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego,
t) zbieranie informacji na temat źródeł pozyskiwania dodatkowych środków finansowych pochodzących z programów pomocowych i funduszy strukturalnych przeznaczonych na oświatę,
u) koordynowanie programów pomocy materialnej dla uczniów,
v) prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków finansowych na cele oświatowe, w tym dotacje celowe, subwencje,
w) merytoryczne przygotowanie wniosków o przyznanie środków zewnętrznych na realizację projektów oświatowych,
x) kontrola pod względem merytorycznym szkół i przedszkoli niepublicznych otrzymujących dotacje z budżetu Gminy, w zakresie udzielonych przez Gminę dotacji,
y) realizacja programów oświatowych oraz sprawozdawczość w tym zakresie,
z) organizacja dowozu uczniów do gminnych szkół i przedszkoli oraz opieka w czasie dowozu w tym zwrot kosztów dowozów,
3) prowadzenie spraw związanych z dowozem uczniów niepełnosprawnych;
4) przygotowywanie danych do naliczania należności od innych gmin z tytułu zwrotu kosztów dotacji dla niepublicznych przedszkoli i zwrotu kosztów za dzieci zamieszkujące w innych gminach, a uczęszczające do gminnych przedszkoli publicznych;
5) tworzenie przez gminę żłobków i klubów dziecięcych jako gminnych jednostek organizacyjnych;
6) wykonywanie zadań z zakresu obsługi rejestru żłobków i klubów dziecięcych;
7) nadzór nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi opiekunami;
8) sprawozdawczość z zakresu opieki nad dziećmi do lat 3.
2. W zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi:
1) przygotowywanie dokumentów w zakresie profilaktyki i oświaty zdrowotnej;
2) prowadzenie dokumentacji Miejsko-Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
3) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Gminę zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
3. W zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:
1) prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i realizacją programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami poprzez kompletowanie dokumentów i odpowiednie ich grupowanie oraz prowadzenie rejestru prowadzonych spraw;
2) opracowanie i realizacja strategii współpracy Urzędu z organizacjami pozarządowymi;
3) współpraca z organizacjami pozarządowymi wynikająca z ustawy o działalności pożytku, publicznego i wolontariacie ze szczególnym uwzględnieniem zlecania zadań publicznych związanych z działalnością merytoryczną wydziału;
4) prowadzenie spraw w zakresie zlecania zadań Gminy organizacjom pozarządowym, w szczególności przeprowadzanie konkursów, przygotowywanie umów, weryfikacja sprawozdań z wykorzystania dotacji;
5) prowadzenie konsultacji, udzielanie informacji oraz pomoc w pozyskiwaniu środków;
6) stały monitoring funduszy pomocowych kierowanych do gmin oraz organizacji pozarządowych;
7) opiniowanie wniosków o dotacje dla organizacji pozarządowych;
8) prowadzenie nadzoru i sprawozdawczości w zakresie realizowanych projektów;
9) nadzorowanie prawidłowości wykorzystania dotacji przez organizacje pozarządowe;
10) kontrola pod względem merytorycznym organizacji pozarządowych otrzymujących dotacje z budżetu Gminy, w zakresie udzielonych przez Gminę dotacji.
4. W zakresie upowszechniania kultury i ochrony zabytków:
1) prowadzenie ewidencji (rejestru) instytucji i placówek kultury;
2) współdziałanie przy realizacji zadań wynikających z ustawy o upowszechnianiu kultury z Białobrzeskim Centrum Kultury Białe Brzegi w Białobrzegach;
3) współpraca z gminnymi instytucjami kultury oraz innymi placówkami upowszechniania kultury prowadzonymi przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej i osoby fizyczne na terenie Gminy;
4) prowadzenie spraw dotyczących zgromadzeń i imprez masowych;
5) współdziałanie w zakresie organizacji imprez masowych i innych imprez, których organizatorem jest Gmina;
6) prowadzenie konsultacji, udzielanie informacji oraz pomoc w pozyskiwaniu środków;
7) wyrażanie opinii w sprawie likwidacji gminnych instytucji kultury, przyjmowanie zawiadomień o zamiarze likwidacji gminnych instytucji kultury;
8) sporządzanie analiz działalności, ocen i informacji zbiorczych dotyczących działalności instytucji kultury;
9) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
10) opiniowanie projektów statutów gminnych instytucji kultury;
11) współdziałanie przy opracowaniu kalendarza imprez rekreacyjnych, kulturalnych i sportowych;
12) sporządzanie informacji, sprawozdań i analiz danych z zakresu kultury i ochrony zabytków.
5. W zakresie sportu i kultury fizycznej:
1) administrowanie obiektami stanowiącymi gminną infrastrukturę sportową w tym lodowiskiem miejskim;
2) opracowywanie kierunków i programów rozwoju kultury fizycznej i sportu oraz sporządzanie sprawozdań z ich realizacji;
3) współpraca w zakresie kultury fizycznej i sportu z innymi samorządami, związkami i organizacjami sportowymi;
4) wnioskowanie w zakresie remontów i inwestycji gminnych obiektów sportowo-rekreacyjnych i turystycznych;
5) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych;
6) prowadzenie spraw z zakresu opieki nad sportowcami oraz działalnością sportową współdziałanie z nauczycielami wychowania fizycznego przy organizowaniu imprez sportowo-rekreacyjnych;
7) prowadzenie spraw związanych ze stypendiami sportowymi dla trenerów i zawodników;
8) organizacja olimpiad i konkursów;
9) nadzór na miejscem wykorzystywanym do kąpieli (kąpieliskiem).
6. W zakresie ochrony zdrowia:
1) opracowywanie i wdrażanie programów zdrowotnych dla mieszkańców Gminy;
2) współpraca z zakładami opieki zdrowotnej oraz realizacja zadań mających na celu zapewnienia opieki medycznej dla mieszkańców Gminy;
3) współpraca oraz realizacja zadań z zakresu ochrony zdrowia;
4) prowadzenie spraw w zakresie nadzoru właścicielskiego nad Samorządowym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Białobrzegach Sp. z o.o.;
5) prowadzenie sprawozdawczości w zakresie ochrony zdrowia.
